Popis projektu
Studie
Napsáno 1900. Vydáno poprvé ve Zvonu 1900-1, poté ve sv. 33 Sebraných spisů I a ve sv. 27 Sebraných spisů II
Dílo pojednává o Friedrichu Melchioru Grimmovi a jeho spisu “Le petit prophéte de Boehmischbroda”, malé knížce, vydané roku 1753 v Paříži, s dlouhým titulkem, ohlašujícím, že obsahuje proroctví Gabriela Jana Nepomuka Fr. de Paula Waldstorcha, řečeného Waldstörchl, narozeného v Českém Brodě, která (spolu s jeho druhým spisem z téhož roku “Lettre sur la musique francaise” a vlastně již s otevřením italské “Opera buffa” v Paříži vydanou knihou “Letters sur Omphale”) rozhodla dlouholetý boj, zuřící mezi přívrženci Lullyovými a Rameauovými ve prospěch italských buffonistů.
Jirásek podává výstižný obrázek hudebních Čech konce XVIII. století a přimlouvá se, aby se hnulo prachem, který dusí jejich díla.
Jiráskovi nejde o předmět sporu, ale daleko více o fakt, že francouzský spisovatel, vydávaje svou brožuru jako hlas cizího hudebníka, užil k tomu právě českého hudebníka, což jistě neučinil bez důvodu. Měl-li tu český hudebník pomoci rozsoudit tento spor, bylo jistě jeho jméno váženo i zde, v Paříži, i jinde po Evropě. A to tedy staví tu Jirásek do popředí, vyzvedaje tak zásluhu českých hudebníků té doby vůbec o povznesení českého jména ve světě. Čímž si však získali i plných jeho sympatií, a proto, ač nehudebník, dává jim i jako historik tak čestné jméno v dějinách našeho národa v 18.století.
(Zdeněk Nejedlý)